Genieten in Zwitserland.

4 oktober 2015 - Thun, Zwitserland

Beste familie, vrienden en kennissen,

Daar is weer een nieuwe blog. Alweer drie weken zijn voorbij en het is goed vertoeven hier. Doordeweeks elke dag van 6.40-15.40 werken en in het weekend tijd voor leuke dingen. Vorige week zondag zijn we voor het eerst naar een kerkdienst geweest waar we met koptelefoons de dienst in het Engels mee konden volgen, erg fijn. Afgelopen vrijdagavond was er een jongerenavond van de gemeente waar we heel hartelijk zijn ontvangen en waar de meeste mensen vloeiend Engels spreken, wat de communicatie ook vergemakkelijkt. Het Duits gaat mij tot nu toe wel goed af, maar het blijft basis Duits wat ik spreek en wanneer het even de diepte in gaat, gaan alle taalalarmbellen in mijn hoofd weer rinkelen en spreek ik op hetzelfde moment Nederlands, Duits en Engels door elkaar.

De stage in het revalidatiecentrum verloopt ook soepel tot nu toe. Ik moet zelf goed mijn leerproces in de gaten houden en zelf aangeven wat ik wil leren en wat ik wil doen. Sinds deze week krijg ik mijn eigen kamers met patiënten toegewezen wat weer een stukje verantwoordelijkheid geeft. Een ontroerend momentje was toen een patiënt samen met zijn familie spontaan “Tulpen aus Amsterdam” begon te zingen, waardoor ik mezelf weer even in Nederland voelde wonen. Er is nu ook een Nederlandse patiënt op mijn afdeling waar ik soms lekker even Nederlands mee kan praten. Opvallend blijft toch wel dat ook mensen in Zwitserland Amsterdam als een soort van stereotype beeld van Nederland zien.

Vorige week hebben we Luzern bezocht en dit weekend Bern. Luzern was een mooie stad maar ik ben blij dat we in Thun zitten, veel mooiere natuur en het Berner Oberland blijft adembenemend. Thun voelt al heel vertrouwd aan, terwijl we er pas 3 weken zijn dus dat is best bijzonder. Wat ook bijzonder blijft is het uitzicht vanaf Heiligenschwendi waar we zitten; ik krijg er geen genoeg van. Elke ochtend wordt je weer verrast door een paar herten die je ziet lopen, konijnen, een mist wolk precies tussen de bergen in en het prachtige bos.

Ik kijk erg uit naar de komende 2.5 maand waarin we hopelijk veel dingen nog leren en mooie dingen gaan zien.

Fijne week gewenst allen!

Hartelijke groet,

Maurits

1. Hans van Os:
    14 oktober 2015
    Beste Maurits,

Heb gehoord van je ouders dat je het daar geweldig hebt. Kan ik me helemaal voorstellen als je die mooie foto's ziet. Het werk bevalt je ook heel goed vernam ik. Komend weekend heb je aan belangstelling geen gebrek. Geniet en doe zo veel mogelijk kennis op.

Lieve groet van Opa Hans